Zwingg

Esquí de muntanya als Pirineus

Pic de la Portella del Forn

Després d’una setmana de nevades i vent del nord, ha tornat a caure un bon gruix de neu fresca al Pirineu i s’han format, també, grans acumulacions en orientacions a sotavent molt poc estabilitzades. El risc d’allaus que han donat per a aquest dissabte tant Météo France com la méteo andorrana és de nivell 3, però ens ha semblat una situació especialment delicada, amb un plus més de perill. Cal escollir bé l’orientació i afinar amb la traça, i respectar tots els protocols habituals de seguretat. De fet, ahir divendres va haver una allau de placa accidental, a la cara sud del pic de la Serrera, que va causar un mort i un ferit, i una altra a la vall de Rialb sense conseqüències.

Sortim de l’aparcament de Sorteny ben aviat per aprofitar la finestra matinal de bon temps. Anem fins al refugi i pugem per dins del bosc cap als clots del Forn, en direcció nord. La idea que portem és passar al vessant francès per algun dels pics de la serra del Forn per baixar a l’estany de Solanet i retornar després a Rialb pel port de Banyell.

Al refugi de Sorteny

Cap a la portella del Forn; a l'esquerra, el pic homònim i la carena que hi porta

Cap a la portella del Forn; a l’esquerra, el pic homònim i la carena que hi porta

Traça

Pic de la Font Blanca, vista des dels clots del Forn, i un grup que remunta cap al turó del Forn

Pic de la Font Blanca, vist des dels clots del Forn, i un grup que remunta cap al turó del Forn

Quan arribem a la portella del Forn, ens rep un vent fortíssim, que ens fa sospitar que no podrem acomplir la idea inicial. Enfilem la carena fins al cim del pic de la Portella del Forn (2719 m), on acabem d’arribar amb els esquís a l’esquena, i efectivament a la banda francesa no s’hi veu res, per causa dels núvols de vent que s’enduen la neu de la banda andorrana.

Així, doncs, ens replantegem l’itinerari. Seguint l’aresta des del cim, fortament ventada, anem a buscar el coll que separa el pic de la Portella del Forn del Cap dels Aspres de Banyell, i fem una primera baixada fins als clots del Forn. És una pala en orientació oest amb poca inclinació, que manté la neu pols —llàstima que un grup, sense arribar al coll, se’ns ha avançat.

Des de la portella del Forn, el pic de la Serrera i el pic del Salt, amb una gran ventolera

El pic de la Serrera i el pic del Salt, amb una gran ventolera, des de la portella del Forn

Pic de l'Estanyó, des de la portella del Forn

El pic de l’Estanyó, des de la portella del Forn

L

El coll entre el pic de la Portella del Forn i el Cap dels Aspres de Banyell, per on fem la primera baixada

Tornem a posar les pells i enfilem cap a un collet, sota el turó del Forn, que dóna accés a la part superior de les canals de la Rabassa. El descens fins al fons de la vall de Rialb per aquí és excel·lent, directe i mantingut, i avui amb bona neu pols i estable.

bla

El pic de la Font Blanca, des del collet que dóna accés a les canals de la Rabassa

Font Blanca

Ricard, a les canals de la Rabassa

w

El magnífic descens cap a Rialb

Arribant ja al fons de la vall

Hi hem anat, i hem gaudit moltíssim de la neu pols, Ricard i Pep.

Desnivell: 1100 m.
Dificultat: 2.2 / E1.
Orientació: S, W.

2 comments on “Pic de la Portella del Forn

1. Ricard
    18 Març 2013

Moltes gràcies!

Va ser un matí fantàstic! Durant la baixada esquiant vam veure compensat el nostre patiment, i lluita contra el vent per arribar al cim.

2. zwingg
    18 Març 2013

Ei, Ricard! Bona jornada d’esquí, sí. I boníssim descens. Repetim aviat!